Onderwerpen op deze pagina:

  • Dolby Surround / Dolby Stereo
  • Dolby Pro Logic
  • Dolby Pro Logic II (x)
  • Dolby Digital (AC3)
  • Dolby Digital EX
  • Dolby Digital Plus
  • Dolby Digital Live
  • Dolby TrueHD
  • Virtual Dolby Surround
  • Flagged/Non-Flagged surround
  • DTS
  • DTS ES / DTS 6.1 Neo
  • MPEG-2 MultiChannel Surround
  • THX + Select (2) / Ultra (2)
  • Sony Digital Dynamic Surround (SDDS)


    Dolby Surround / Dolby Stereo
    Doby Stereo / Dolby Surround (3 kanaals matrixed)
    Site: http://www.dolby.com/
    Dolby Stereo is de officiele naam van Dolby Surround, wat sinds halverwege de jaren 70 werd en wordt toegepast in bioscopen/films. Bij Dolby Stereo word in twee stereo kanalen een derde, surroundkanaal gecodeerd door middel van faseverschuiving van het geluid (matrixing). Voor de consumentenmarkt is de naam Dolby Surround gebruikt voor precies hetzelfde doel; weergave van geluid links & rechtsvoor, plus een surroundkanaal.


    Dolby Pro Logic Surround
    Dobly Pro Logic Surround (4 kanalen matrixed).
    Site: http://www.dolby.com/
    Inmiddels zijn ‘surround’ installaties niets nieuws meer en in vele huiskamers staat inmiddels een batterijtje luidsprekers opgesteld, zoals het hoort bij Pro Logic surround: n speaker links, n rechts, een centerspeaker in het midden op of onder de TV (speciaal voor dialoog-weergave) en twee meestal kleinere boxen achter/naast de luisterpositie. Door een dergelijke opstelling, tesamen met het gebruik van een versterker of receiver (of zelfs sommige TV’s) welke voorzien is van een Dolby Pro Logic processor (decoder) worden uit de stereo geluidsporen van een HiFi video/LaserDisc of DVD bron alle speakers zo aangestuurd dat een geluidsbeeld ontstaat wat doet denken aan het ruimtelijke geluid dat je kent uit de bioscoop.   Wanneer dus op een videoband, LaserDisc of DVD het logo Dolby Stereo, Dolby Surround of Dolby Pro-Logic vermeld staat, dan is het mogelijk om het geluid ‘surround’ weer te geven. Voor videorecorders is het echter wel noodzakelijk dat dit een HiFi stereo exemplaar is. Mono videorecorders kunnen de stereo geluidsporen niet uitlezen en de Pro-Logic versterker, receiver of TV kan dan niets ruimtelijks van dit mono geluidssignaal maken.


    Dolby Pro Logic II (x) Surround
    Dobly Pro Logic Surround (4 kanalen matrixed, 5.1 gedecodeerd).
    Site: http://www.dolby.com/
    Dolby Prologic II is de in 2001 geintroduceerde opvolger van het uit 1987 stammende Pro Logic 'matrix' decodeer systeem voor verwerking van analoge signalen naar surround geluid. Deze nieuwe standaard voegt toe, zonder dat er iets nieuw bronmateriaal voor benodigd is. Gebruikmakend van slim rekenwerk wordt ongeacht de bron een surround signaal gecreeerd. Zo heeft pro Logic II ineens een hele nieuwe 'doelgroep' aangeboord, want nu kunnen ook stereo CD's, LP's, cassette's, TV-uitzendingen, radiouitzendingen, enzovoorts worden omgetoverd tot surround-geluid welke over de inmiddels bekende multi-boxenset kan worden weergeven. Tevens wordt van origine Pro Logic materiaal gedecodeerd in 3/2 kanalen (3 voor, 2 achter) plus een apart subwoofer kanaal. Daarmee is ook meteen de beperkte bandbreedte van het mono achterkanaal in de achterspeakers verleden tijd! Dus meer dynamiek, bandbreedte en stereo achterkanalen uit een 3/1 matrixed signaal.  Een grafische weergave van het decodeer proces van Dolby Pro Logic II:


    Dolby's concurrent DTS heeft ook haar versie op een pseudo multi-kanaals geluidweergave gelanceerd: DTS ES 6.1 Neo. Grootste verschil: DTS Neo heeft een kanaal meer, maar Dolby Pro Logic II heeft het voordeel van naamsbekendheid, voortbordurend op Dolby Pro Logic en het feit dat Dolby eerder op de markt is gekomen met haar variant, welke ook nog eens heel natuurlijk blijkt te klinken. Volgens diverse testen is het verschil tussen DD 5.1 en Pro Logic II nauwelijks opvallend voor films en voor muziek schijnt het tevens behoorlijk natuurlijk over te komen. Overigens is met de latere introductie van Pro Logic IIx de mogelijkheid gecreerd om 6.1 (net als DTS 6.1 NEO) en zelfs 7.1 surround weer te geven.


    Dolby Digital (=AC-3)
    Dolby Digital (AC3) Surround Sound. 5.1 discrete digitale kanalen.
    Site: http://www.dolby.com/
    Dolby Digital (ofwel: AC3) is een digitale vorm van surround (film-)geluid. Dolby heeft toepasselijk de derde versie van hun surround-geluids-compressienorm AC-3 (Audio Compression version 3) genoemd. Alle sporen (links voor, rechts voor, center kanaal, links achter, rechts achter en sub-woofer (LFE)) zijn volledig gescheiden met een bijzonder hoge signaal/ruis (s/n) verhouding. Deze vorm van hoge kwaliteit surround geluid wordt op dit moment alleen nog maar vertoond in AC-3 compatible bioscopen. Voor de thuisbioscoop-fanaat is er een enorme keus aan LaserDiscs met AC-3 geluid en het aantal DVD titels met AC-3 geluid is inmiddels (einde 2002) ook enorm. Meestal wordt surroundgeluid in Dolby Digital 5.1 gecodeerd. Dit getal betekent niets meer dan 5 'normale full-range' kanalen en een enkel '.1' LFE (Low Frequency Effects/subwoofer) kanaal. Toch zijn hierin diverse mogelijkheden zoals bijvoorbeeld; 2.0 (stereo), 2.0 (waarbij in de stereo kanalen Pro-Logic Surround is verwerkt), 4.0 (4 kanaals -Pro-Logic- surround), etc.
    TRAILER DOWNLOAD trailer Dolby Digital waarbij een trein door je kamer dendert.


    Dolby Digital Plus

    Site: http://www.dolby.com/
    Dolby Digital Plus is een uitbreiding op de Dolby Digital standaard. DD Plus maakt het mogelijk om hogere maar ook lagere bit-rates en meer kanalen toe te passen wanneer dat wenselijk is. DD Plus is het basisformaat voor HD DVD, wat potentieel veel meer ruimte biedt aan hoge kwaliteit gecomprimeerde audio dan wat mogelijk is op standaard DVD. Door de flexibiliteit is het ook geschikt voor toekomstige digitale kabel-, ether- en satelliettoepassingen. Een van de toepassingen van de mogelijk om extra kanalen toe te voegen is bijvoorbeeld een kanaal waarop de regisseur commentaar geeft terwijl de film speelt. Dolby Digital Plus heeft een maximale bit rate van 6 Mb per seconde, ondersteund meer dan acht (HD DVD en Blu-ray Disc hebben een limiet van acht kanalen gedefineerd) aparte kanalen. Voor HD DVD is gespecificeerd dat de minimale bitrate 3 Mb per seconde is. Bij Blu-Ray staat zelfs minimaal 4.7 Mb per seconde als standaard. De Dolby Digital Plus standaard wordt ondersteund door de High-Definition Media Interface (HDMI), wat DE enige kabel moet worden voor digitaal beeld en geluidstransport tussen apparatuur, zoals een (HD)DVD speler en een plasmascherm. DD Plus is compatibel (bruikbaar) met 'normale' Dolby Digital apparatuur.


    Dolby TrueHD

    Site: http://www.dolby.com/
    Dolby TrueHD is vergelijkbaar met MLP codering: een standaard voor verliesloze audiocompressie. Alle geluidsinformatie zoals de orginele 'master' opnames in de geluids/filmstudio zijn gemaakt, worden thuis 1-op-1 weergegeven. Het voordeel is muziek en filmgeluid waar geen enkele afbreuk aan is gedaan door verlies van 'lossy' geluidscompressie (zoals MP3, Dolby Digital, DTS, enz). De naam is heel toepasselijk voorzien van "HD" juist nu HDTV ook in opmars is.

    Dolby TrueHD heeft een maximale bit rate van 18 Mb per seconde, ondersteund meer dan acht (HD DVD en Blu-ray Disc hebben een limiet van acht kanalen gedefineerd) aparte, full-range (0-20000hz+) kanalen met een 24-bit/96 kHz resolutie. De TrueHD standaard wordt ondersteund door de High-Definition Media Interface (HDMI), wat DE enige kabel moet worden voor digitaal beeld en geluidstransport tussen apparatuur, zoals een (HD)DVD speler en een plasmascherm. Ook is voorzien in mogelijkheden om data-informatie mee te geven waarmee dialogen genormaliseerd worden en er invloed kan worden uitgeoefend op de dynamiek (ideaal om bijvoorbeeld 's avonds laat een film met normaalgesproken grote verschillen tussen rustige en -zeer- luide momenten toch goed te kunnen beleven, zonder de buren wakker te houden). TrueHD is gekozen als standaard voor HD DVD surround sound en optioneel voor Blu-Ray discs.


    Virtual Dolby Surround
    Dolby Virtual Surround
    Site: http://www.dolby.com/
    Via de PC kunnen momenteel een steeds verder stijgend aantal softwarepakketten in samenwerking met een geluidskaart een Dolby (Pro-Logic/Digital) Surround geluid aanbieden, echter dan moet dat signaal nog altijd via een (externe of interne) Dolby processor worden omzet naar de verschillende -4 of 5.1- signalen en boxen. Vaak wordt een truc uitgevoerd met het geluid om via twee boxen toch een meer ruimelijk effect te creeeren. We spreken dan van 3D emulatie. Dolby heeft hiervoor een eigen norm bedacht: Dolby Virtual Surround. Hiermee wordt Dolby (Pro-Logic/Digital) Surround geluid via twee speakers toch ruimtelijk(-er) weergegeven.

    virtualdolby logo



    Dolby Digital Live

    Site: http://www.dolby.com/
    Dolby's manier om ook game-consoles en PC's helemaal op de Dolby Digital rit te krijgen is via Dolby Digital Live. Met deze techniek worden alle audiosignalen vanuit de PC of spelconsole omgezet naar Dolby Digital. Dat signaal wordt vervolgens via de digitale SPDIF aansluiting (op bijna iedere PC en moderne spelcomputer aanwezig) aangesloten op een surround versterker/receiver danwel boxenset met Dolby Digtal ingang. Dat maakt aansluiten en instellen tot een fluitje van een cent!


    Dolby Digital - Surround EX
    Dolby Digital (AC-3) Surround EX (6.1/7.1 matrixed kanalen)
    Site: http://www.dolby.com/
    Een geluidsformaat geintroduceerd in 1999 door Dolby Labs & Lucasfilm. Dolby is onder andere bekend van de ruisonderdrukking op cassettes (Dolby B,C & S) en de toepassing van Dolby (Digital) Surround in bioscopen en thuistheater. Lucasfilm is bekend van de oprichter (George Lucas) welke de Star Wars films maakte, waarvoor hij bijzonder hoge eisen stelde aan de beeld en geluidskwaliteit. Om zijn doel (superieure beeld en geluidskwaliteit) tot stand te laten komen bracht hij THX op de markt. THX-gecertificeerde video's, LaserDiscs en DVD's (zowel het materiaal als de apparatuur) voldoen aan de bijzonder hoge THX beeld en geluidsnormen.

    De samenwerking van Dolby en Lucasfilm heeft geleid tot 'Dolby Digital - Surround EX'. Deze nieuwe geluidsnorm is een uitbreiding op het bestaande Dolby Digital surround systeem. Het doel is om nog realistischer surround geluid te bieden aan (thuis-)bioscoopbezoekers. De eerste film die met deze nieuwe geluidstechniek is uitgebracht is de Star Wars film van George Lucas die 21 mei 1999 is uitgekomen (Star Wars episode 1 - The Phantom Menace). Andere titels die uitgekomen zijn met dit systeem zijn onder andere The Haunting of Hill House (DreamWorks), Memoirs of a Geisha (Sony pictures) en de laatste Bond films. Aardig detail is dat de eerste titel die voor consumenten uitkwam met Dolby Digital Surround EX een LaserDisc was van de eerdergenoemde Star Wars Episode 1 - The Phantom Menace. Het betrof een beperkte Pioneer Japan oplage. Huidige en komende films vind je hier.

    Hoewel het niet per se nodig is, zijn THX-gecertificeerde bioscopen het meest eenvoudig aan te passen aan Surround EX, aangezien ze reeds voorzien zijn van een aantal componenten die nodig zijn. De enige uitbreiding is de toevoeging van een Dolby SA-10 surround adapter en de plaatsing van desbetreffende speakers. Surround EX is volledig compatibel met alle reeds bestaande 5.1 digital systems. Inmiddels is dit surround systeem ook reeds in thuistheater-apparatuur geinstalleerd.
    Het EX surround systeem maakt gebruik van een vergelijkbare techniek die we al langer kennen van het aloude Dolby (Pro Logic) Surround: in twee kanalen (in het EX geval de twee achterkanalen) wordt een of worden zelfs twee extra signa(a)l(-en) verweven (matrixed) die met een speciale 'decoder' er weer uitgefilterd wordt(-en). Met dit/deze 'nieuwe' extra kana(a)l(-en) wordt(-en) de midden-achter speaker(-s) voorzien van geluidsinformatie. In het geval van 6.1 wordt een mono signaal naar de opgestelde midden achter box(-en) gestuurd. In het geval van 7.1 surround wordt er stereo informatie naar de speakers verzonden.

    THX Ultra, Ultra2, Select en Select2
    Select2
    Ontworpen voor ruimtes tot 65 vierkante meter
    Toegepaste techieken:
  • Re-EQ
  • Timbre Match
  • Adaptive Decorrelation
  • Adaptive Speaker Array (ASA)
  • 7.1, 6.1, 5.1 amplified channels
  • Subwoofer speaker extends to 35Hz Surround mode:
  • THX Cinema
  • THX Surround EX
  • THX Select2 Cinema
  • THX Music Mode
  • THX Games Mode
    Ultra2
    Ontworpen voor ruimtes tot 100 vierkante meter
    Toegepaste techieken:
  • Re-EQ
  • Timbre Match
  • Adaptive Decorrelation
  • Adaptive Speaker Array (ASA)
  • Boundary Gain Control (BGC)
  • 7.1 amplified channels
  • Subwoofer speaker extends to 20Hz Surround mode:
  • THX Cinema
  • THX Surround EX
  • THX Ultra2 Cinema
  • THX Music Mode
  • THX Games Mode



    Flagged/Non-Flagged surround
    Zo af en toe komen de termen 'flagged' en 'non-flagged' surround voor. Met 'flagged' wordt bedoeld dat er in de software (bijvoorbeeld een film op DVD) een 'vlaggetje' met het digitale audiosignaal wordt meegestuurd waaraan de versterker/receiver/processor herkent in welke surround-mode gespeeld mag worden. Bij de meeste receivers staat eea zo ingesteld dat dit 'advies' ook automatisch opgevolgd wordt en als een film dus aangeeft dat het een 2.0 Dolby Digital signaal aanbiedt dat in Dolby Pro Logic (II) afgespeeld moet worden, dan doet de gemiddelde receiver dat ook automatisch. Meer geavanceerde receivers/processoren kunnen niet alleen dergelijke 'aanbevelingen' aanpassen, maar ook totaal negeren en de voorkeursinstelling die is ingesteld door de eigenaar gebruiken. Non-flagged wil dus zeggen dat er niet zo'n vlaggetje wordt meegestuurd en de gebruiker dus zelf z'n surround-instellingskeuze kan/moet/mag maken.


    DTS (Digital Theatre System)
    DTS Stereo logoDigital Theatre System
    Site: http://www.dtsonline.com/
    Dolby Digital heeft met z'n (5.1) meerkanaals surroundweergave een geduchte opponent; DTS (Digital Theatre Sound/Systems). Deze norm wordt in de beste bioscopen, op DVD, LaserDisc en op CD weergegeven. Het is qua basistechniek te vergelijken met Dolby Digital, maar kent een veel lagere compressievorm (DTS: 1:4 tov 1:12 bij Dolby Digital), wat uiteindelijk in een nog betere geluidsweergave resulteert! Het aantal audio-only DTS (CD) titels is op dit moment al behoorlijk omvangrijk en waarborgt een zeer goede weergave van meerkanaals muziek. Deze high-end surround sound techniek vereist, net als Dolby Digital (AC-3), wel het gebruik van een speciale DTS decoder. Gelukkig echter zijn er ook versterkers en receivers op de markt waarin meerdere decoders reeds zijn ingebouwd zodat zowel stereo, Dolby Pro-Logic, Dolby Digital en DTS materiaal zonder problemen weergegeven kan worden. In ieder geval kan iedere DVD/CD/LD speler met een digitale uitgang de DTS-Audio-CD's afspelen indien de versterker van een DTS decoder is voorzien. Overigens heeft DTS, naast DTS ES 6.1 (& 6.1 Neo) in 2001 ook een nieuw 96Khz/24bit 5.1 formaat gelanceerd, waarmee nog hogere kwaliteit meerkanaals DTS audio een feit is geworden. Op welke formaten deze DTS vorm ook echt gebruikt wordt gebruikt wordt is me nog niet duidelijk. Te denken valt uiteraard aan (superbit) DVD-video's en DVD-audio, maar wellicht dat het ook op DTS encoded CD's of zelfs op D-Theater (voorbespeelde DVHS banden) uitgebracht zal worden?

    TRAILER DOWNLOAD trailer DTS met organische uitstraling (erg mooi) (MPEG bestand)
    TRAILER DOWNLOAD trailer DTS 'the digital experience' (altijd cool) (AVI bestand)


    DTS (Digital Theatre System Extended Surround 6.1) & DTS 6.1 Neo
    DTS ES 6.1 is de (kwalitatief) meest interessante multichannel audio standaard van het moment voor films. Het levert naast de mogelijkheid tot 6.1 matrixed (zoals ook Dolby Digital Surround EX) de mogelijkheid tot 6.1 discrete kanalen!
    Site: http://www.dtsonline.com/
    'ES' is een toevoeging aan DTS. Deze 6.1 norm kan op twee manieren worden toegepast. De eerste mogelijkheid is vergelijkbaar qua functie en werking met Dolby Digital Surround EX (zie hier even verderop). Er wordt dan via matrixing een extra 6e kanaal verwerkt in de twee achterste kanalen. Via de DTS ES 6.1 matrix-decoder wordt dit 6e signaal weer netjes uit die twee achterkanalen gehaald (DTS 6.1 matrixed). De tweede mogelijkheid is mooier: DTS ES 6.1 discrete. Dat betekent dus 'simpelweg' een echt apart 6e full-range kanaal voor achterweergave. Aardig is dat naast de betere geluidskwaliteit van DTS (ES) er in dit nieuwe DTS ES formaat meteen rekening gehouden is met een toekomstig 'top' kanaal (het plafond-kanaal dus).

    In de allernieuwste DTS-ES reveivers/versterkers kun je dankzij een slimme matrix-rekenformule genieten dan 6.1 geluid, afkomstig van 2 kanaals (stereo) bronnen. Dit nieuwe algoritme berekent eigenlijk uit de informatie die het uit een tweekanaals signaal haalt, hoe de weergave richting de 6 (+1) speakers het mooist tot zijn recht (zou moeten) komen. Leuk, maar hoe 'natuurlijk' dit gaat klinken zal de praktijk nog even moeten bewijzen. Er zullen twee instellingen mogelijk worden: DTS Neo film & DTS ES Neo music, al naar gelang de bron in te stellen Belangrijk verschil is in ieder geval dat in de Neo Music stand er naar de twee voorspeakers (links + rechts) het orginele signaal wordt doorggeven, terwijl de overige kanalen worden berekend. Duidelijk wordt wel dat DTS & Dolby in hevige strijd zijn, want onlangs lanceerde Dolby Labs haar eigen variant om van 2-kanaals stereo bronnen een 5.1 (full-range) geluidsbeeld te creeren. Dolby noemt het Dolby Pro-Logic II, de eerste praktijktesten daarvan wijzen uit dat in ieder geval de 5.1 weergave van Pro Logic II heel natuurlijk overkomen. Zou DTS ES Neo het met 6.1 kanaalberekening het nog beter doen? Je leest het hier asap (uiteraard...).


    MPEG-2 MultiChannel Surround
    Orgineel MPEG-II MultiChannel logo
    Site: http://www.mpeg.org/
    Een andere mogelijkheid tot meerkanaals geluid is MPEG-2 multichannel. Hoewel het eerder als optionele mogelijkheid voor DVD's en zelfs voor bepaalde DVD regionen (waarin men de continenten heeft onderverdeeld) als 'standaard' heeft proberen te pushen is er momenteel op de DVD markt weinig eer te behalen voor MPEG-2 multichannel geluidscodering. Voldongen feit is namelijk dat het DVD-forum heeft uitgesproken dat DVD filmtitels altijd (tevens) voorzien moeten zijn van Dolby Digital geluidscodering. 'MPEG-2 only' geluidsnorm DVD's hebben dus maar een bijzonder kort leven gehad en de toekomst is al even twijfelachtig voor MPEG-2 als geluidsnorm, hoewel het technisch gezien uitstekend in elkaar zit. Misschien dat de komst van digitale (HD)TV meer kan doen voor MPEG-2 surroundgeluid. In Europa althans, want in Amerika is men al veel verder met digitale TV en daarbij heeft Dolby Digital al duidelijk de voorkeur gekregen.


    THX
    Orgineel logo van de THX kwaliteitsnorm voor (thuis) bioscoop beeld en geluid
    Site: http://www.thx.com
    Een stap verder gaat de toevoeging van THX aan Dolby Pro-Logic/AC3 Surround EX/DTS (ES) Surround. THX is niet zozeer vergelijkbaar met Dolby Digital of DTS, maar moet worden gezien als een complementaire techniek die een bijzonder hoge beeld & geluidskwaliteitnorm waarborgd. Zowel hoge eisen aan de speakers, afspeel/versterkingsapparatuur, maar ook de opstelling. Het betekent echter niet dat een THX gecertificeerde DVD film niet op een 'niet THX' speler of versterker werkt. Want ook zonder THX apparatuur is het THX beeld/geluidsmateriaal ook af te spelen, waarbij een zeer hoge kwaliteit gewaarborgd is. Vice-versa werkt ook; niet THX films/materiaal kunnen door de speciale THX bewerkingen van de versterker-processor lopen voor een realistischer bioscoopgeluid-benadering. Voor consumentenapparatuur zijn er twee kwalificaties; THX Select voor 'middenklasse' apparatuur en er is THX Ultra voor de hoogste klasse. Het gaat hierbij om de eisen die THX stelt aan bouw, mogelijkheden en componentengebruik. Ook bestaat er sinds 2001 de THX Surround EX klassificering voor apparatuur die volgens de Dolby Digital Surround EX geluid over 6.1 of zelfs 7.1 kanalen kan weergeven (indien het bronmateriaal daarover beschikt natuurlijk).

    De letters THX staan in feite nergens voor. De enige link tussen THX (een onderdeel van oprichter George Lucas' Lucasfilm) is de film THX1138 die George Lucas ooit maakte. Dat zou, volgens George Lucas de enige connectie zijn. Dat een van de belangrijke rollen in research voor THX werd gedaan door Tomlinson Holman zou slechts op toeval berusten. Toch wordt aan THX ookwel de 'onofficiele' uitleg 'Tomlinson Holman eXperiment' gegeven.
    TRAILER DOWNLOAD Soort van Mario Bros-achtig mannetje die multichannel koeien laat horen (AVI bestand)
    TRAILER DOWNLOAD Opnieuw dit kereltje dat een haperend THX LaserDisc logo fixed (MPEG bestand)
    TRAILER DOWNLOAD Traditioneel THX LaserDisc trailer (blijft een heftige trailer) (MPEG bestand)
    TRAILER DOWNLOAD THX LaserDisc trailer waarbij het THX logo door rood vuurwerk-achtige sterren vliegt (MPEG bestand)


    Sony Digital Dynamic Surround
    Sony Dynamic Digital Sound. Digitaal formaat met maximaal 7.1 discrete kanalen vergelijkbaar met DTS ES. SDDS is er (nog) niet in een consumentenformaat beschikbaar en wordt (voorlopig) alleen in bioscopen gebruikt.Sony Dynamic Digital Sound 8 channel logo. Digitaal formaat met maximaal 7.1 discrete kanalen vergelijkbaar met DTS ES. SDDS is er (nog) niet in een consumentenformaat beschikbaar en wordt (voorlopig) alleen in bioscopen gebruikt.
    Site:http://www.sdds.com/
    Een tegenhanger van Dolby Digital en DTS. SDDS kan maximaal 7.1 kanalen bevatten van hoge kwaliteit. Sony leek niet van plan SDDS vrij te geven voor gebruik in de thuismarkt, maar geruchten beginnen te komen. In tegenstelling tot DD EX en DTS ES worden er bij SDDS niet achter extra center-kanalen toegevoegd, maar voor er voorin de zaal extra kanalen aangeboden. Er zijn geruchten over intrede van SDDS als formaat in huiskamers, maar zover is het (begin 2003) nog niet. ALS het gebeurd, zal de verwarring bij 'gemiddelde' consumenten helemaal toeslaan vrees ik... De SDDS techniek is de basis van ATRAC dat gebruikt wordt voor de MiniDisc, ook van Sony. De digitale SDDS informatie wordt in de buitenste randen van 35mm bioscoopfilm opgeslagen. Grappig eigenlijk dat juist Sony de digitale SDDS (ATRAC) sporen op deze manier opslaat op een 'band'. Want was het niet Philips met het DCC formaat (dat op eenzelfde manier digitale geluidsinformatie opslaat op tape) waarmee in de jaren 90 een 'oorlogje' werd gevoerd tijdens de simultane intructie van zowel het MiniDisc als het DCC systeem? Waarbij Sony maar bleef hameren op hoe lastig en gevoelig band (band) zijn tov digitaal beschrijfbare discs? De aparte positionering van de speakers volgens het SDDS systeem:
    SDDS speakerindeling van een (bioscoop)ruimte
    TRAILER DOWNLOAD Vrij onbekende, oude en nogal traditionele/nostalgische SDDS trailer (MPEG bestand).


    Mis je nog iets? Mail svp naar














    Webstats4U - Gratis web site statistieken
Eigen homepage website teller