Mark's Mitsubishi Galant GTI 2.0i 1992 hatchback page

Startdatum pagina: 03-07-2007
Laatste wijziging: 28-04-2009

Nadat Mitsubishi-vriend en ex-ex-ex-eigenaar Steven mij tipte dat 'zijn' mooie zwarte GTI weer te koop stond, was de koop vrij snel gemaakt. De buitenkant (op een flink setje 'zachte' deukjes na) is echt erg goed en hard. Het motorblok had wel even heel wat liefde nodig van z'n oude baasje en die heeft 'ie ook gekregen! Hij loopt weer als een zonnetje!

Tot dusver het uiterlijk, daar ben ik snel klaar mee, hij is mooi en strak en hard.


Motorisch bleek het allemaal een heel stuk minder te zijn. Hij liep rauw en totaal niet mooi. Steven heeft heel veel vrije uren in zijn oude liefde gestoken en het resultaat is er!! Het motortje loopt weer prachtig dankzij een perfecte afstelling, nieuwe distributie, nieuwe waterpomp, nieuwe spanners, nieuwe pakkingen, nieuwe gasklepsensor (bedankt Remco!), nieuwe stappenmotor, en, en, en. Kortom: een hele reanimatie, maar het nieuwe leven zit er weer in! Hij rijdt werkelijk erg fijn en fluisterstil. Ik heb van een broer van Steven (Vincent) een setje leuke velgen kunnen kopen, die ik er onder laat. Ik vind ze er goed bij staan! Er zit nu ook nieuw rubber onder (Vredestein Quatrac 2 all-season banden 205/60/16), en dat rijd erg prima (fluitserstil).



Nu motor en buitenkant geregeld zijn, is de binnenkant aan de beurt! Gisteren en vandaag ben ik uren en uren met het inbouwen en aansluiten en testen en meten geweest.

De ECU: dit is een lichtjes andere tov de ECU die in mijn grijze GTI zit (de hoofdprocessor-chips verschillen bijvoorbeeld, maar ook het typenummer van de zwarte ECU is van een nieuwer type (JE331B979A tov JE331A979A) en ook anders dan de ECU uit Hans' GTI (hoewel die qua hoofdprocessor-chips wel gelijk zijn aan de ECU van de grijze, maar een totaal ander typenummer voor het moederbord kent: JE331A942C. Kortom: 3 GTI's, 3 verschillende ECU's. Het grootste probleem is ook bij de ECU van de zwarte weer aanwezig: een van elko's lekt gigantisch en heeft een erg lelijk spoor nagelaten.

De ECU van de zwarte GTI:



De ECU van de grijze GTI:



De ECU van de GTI van Hans:


Ik heb de ECU naar de de reparatiedienst van de alhier gevestigde radio/tv/wit/bruingoed zaak en men heeft ook deze ECU gered van de dood! De reparateur was echter verbaasd toen ik vertelde dat 'ie het eerder nog wel gewoon deed, want er was al heel wat weggevroten door het lekkende elko-zuur!

Hoe 'ie was:


En hoe 'ie is:


De rode pijltjes geven aan waar er dingen vernieuwd zijn (een heel stel nieuwe baantjes, omdat de oude compleet opgegeten waren! een drietal nieuwe elko's, een nieuw weerstandje en nieuwe solderinkjes plus het broodnodige schoonmaken natuurlijk. Kosten: slechts 55,- !). Een nieuwe kost zomaar 600 euro, een gereviseerde tussen de 250 en 300 euro. Dus alle 6G liefhebbers: dashboardkastje even lostrekken, ECU eruit (2 boutjes) en je kunt het eenvoudig zelf controleren of het bij jou ook zover is! Als ze nog niet lekken en het zijn wel van die dikke elko's, laat ze dan toch vervangen, want lekken gaan ze echt! Van de drie 6G's die ik tot dusver gehad heb, hebben ze het allemaal. Zo was een tijdje terug de ECU uit de GTI van GTI-tje net te laat voor een preventieve operatie, dus wees gewaarschuwd. Als het namelijk nog niet (al te ver) is, dan kost het je 3 nieuwe elko's van een paar cent per stuk (plus reparatiekosten van een kwartiertje max), dus iets van 15 euro ongeveer.

De radio: een plaatje! heeeel veel werk geweest, maar het staat fantastisch. Het was een enorm karwei om hem ook anti-diefstal-bevestigd te krijgen, maar ook dat is gelukt. Het aanleggen van de bedrading tbv de GPS ontvanger, de BlueTooth ontvanger, de microfoon en de nieuwe bedrading voor de rechter voor-speaker blijft altijd weer een lekker klusje. Maar het werkt en het klinkt heel behoorlijk!





Nieuwe deurrubbers rondom erop gezet en in de voorzijde boven op dashboard zit nu een composet: 10 cm woofers + losse tweeters op de a-stijlen, een behoorlijk duur maar heel erg goed klinkend setje van Focal (polyglass 100v2). Eerst de boel beplakt met dynamat en de ruimte flink gevuld met dempingswol. Het klink echt ongelofelijk uit zulke kleine woofers (+ tweeters)... zoveel geluid. Nu moet ik erbij zeggen dat de 6x9" JBL hoedenplankspeakers die er al in zaten (en dus lekker blijven meespelen) ook helemaal niet beroerd klinken!!! Het aanleggen van de bedrading naar de speakers (en de scheidingsfilters) het beplakken met dynamat, was al met al wel een paar uur werk, maar ik ben er superblij mee.

Hier een plaatje van het composetje, plaatjes van de auto (exterieur/interieur) volgen zodra ik de digitale camera weer gevonden heb... grr...



Grote schoonmaak: wow... wat was 'ie vies (ondanks Stevens voorwerk), de penetrante 'luchtverfrisser'-lucht is er nu eindelijk uit en schoner dan dit kan wel, maar alleen door een professioneel bedrijf met de juiste middelen. Niet slecht! Ook de nieuwe vloermatten staan prachtig.

Pedaalrubbers: er zaten van die aluminium 'race' pedaaltjes opgeschroefd. Netjes vervangen door origneel mitsubishi rubber!



Interieurlampjes: op de snelheidmeter-unit na zijn alle lampjes weer ontdaan van hun rode sokjes (sorry Steef!) en alles is weer terug naar orgineel groen.

De electrische antenne: mijn hemel... wat een onding. Na 3 (!) uur zwoegen had ik eindelijk een 'schone' doorvoerbuis waar de nieuwe spriet met ribbelkabel in kon. De boel aangesloten en gemoneteerd: niets. Misschien heb ik het motortje verkeerd-om gemonteerd. Morgen weer verder want ik ben het nu spuugzat. UPDATE: het kabeltje bij de radio maakte NET geen contact... zucht... en die radio zit echt zo anti-diefstal gemonteerd, dat het halve dashboard los moet voordat de radio los te krijgen is. Maar... hij werkt!

"Dr. Vinyl" (een franchise ondernemen met lui die op lokatie je interieur kunnen fixen) heeft het interieur ontdaan van wat lelijke plekjes.

De oranje knipperlichten heb ik al de eerste dag dat ik de auto had vervangen door heldere twee-delige orginele VR-4 knipperlichten (gemodificeerd van 3-punts stekker naar 2).




En ja... die kleine oranje kapjes moeten er inderdaad nog uit! (maar eerst moet ik zilveren mini-lampjes zien te vinden die wel oranje knipperen), net zoals de Philips SilverVision normale grote 21W bolletjes.

De 7 deukjes die de auto heeft zijn allemaal via de uitdeuken-zonder-spuiten methode weggewerkt. Er bleef daarom voor de spuiter maar 3 dingen over: de achterklep moest een nieuw stukje ijzer ingelast worden (3x3cm doorgerot), een klein plekje opschuren en bijspuiten aan de binnenkant van een porierstijl, en de achterbumper moest geheel worden overgespoten. Een setje diepe lange krassen van een parkeerfout van iemand, een paar lelijke kale plekjes en de verwijderde NL-stikkers die de lak niet met rust wilden laten.

Die idiote (en lelijke) trekhaak heb ik eraf gehaald!


Zo, de zilveren sierstrip eraf getrokken, maar verder hangt de bumper nog aan 2 bouten vast.


En eraf (voor de eerste keer deze bumper verwijderen is toch wel een kleine 2 uur werk merkte ik).


De bumper los:


Bumper eraf, onderkant even snel een beetje schoongewassen:



De achterbumper heeft 1 slecht stuk (zie eerdere plaatje). Alle losse roestige plekje schoongemaakt, met roestomvormer ingesmeerd en daarna meermalen in de hammerite gezet. Ik hoop tenslotte toch niet al te vaak meer daaronder/achter te moeten komen, dus in een keer goed aanpakken.


Het enige slechte stukje van de binnenkant van de bumper. Daar ga ik iets moois van proberen te maken...


Het slechte (weggeroeste) stuk ijzer in de binnenbumper heb ik hersteld met een goedje van Bison (de schadehersteller keek me eerst argwanend aan, maar nadat het een volle dag had uitgehard, was hij best wel onder de indruk). Kombi Power epoxy (2-componenten) heet het. In de foto zie je dat ik nog maar 2 'banen' heb gemaakt, maar de volgende dag heb ik het missende deel gevuld. Ziet er weer goed uit nu en het is met name lekker sterk (maar toch enige mate van flexibiteit, een beetje zoals ijzer dus) zodat de bumper weer stevig kan hangen.

Inmiddels is de berg aarde/afval/zand dat zich in de loop der jaren blijkbaar in en rond de bumper heeft verzameld gegroeid tot een kilo of 3!!



In de holte bij de voorportieren is het altijd een verzamelplek voor zand, bladeren, takjes en andere troep. Zie hier het resultaat van een tijdje 'scheppen':


De achterbumper is hersteld van de schaafplekken en opnieuw gespoten. De sierstrip zit er nog niet in.



De motorkap was erg netjes, op een lange kras overdwars na. De spuiter had er meer moeite mee dan ik en bood aan de motorkap (op eigen kosten) ook over te spuiten. Nou... oke dan!




Heeeel erg mooi geworden. En omdat er toch een beetje verschil zat tussen motorkap en zijschermen heeft de spuiten de zijschermen ook maar even meegespoten. Mooooooooi!

De afgelopen week heb ik gemerkt dat de laadvloer in de kofferruimte precies boven de einddemper van de uitlaat een beetje roestig was. Aangezien ik dat 2 jaar terug ookal had gezien in de grijze GTI vreesde ik voor hetzelfde (uiteindelijk een gat van 7x10cm). Het bleek iets minder erg te zijn (2x6cm). Maargoed, ook dat heb ik schoongemaakt, in de roestomvormer gezet en daarna met Bison Liquid-Metal (ook weer zo'n 2-componenten-goedje) de boel mee dichtgemaakt. In de grijze GI heb ik er destijds een stuk nieuw ijzer ingezet, maar dit ging nog wel met dat spul. Wordt knijterhard en voelt ook echt als ijzer zodra het is uitgehard. Mooi spul.

Omdat ik alles meteen goed wil doen (bouten/schroeven die roest hebben vervangen, en alles met wat kopervet invetten) en schoon wil terugzetten kost het nogal wat tijd, maar dan weet ik dat de staat van de auto zo optimaal mogelijk is.

De kofferbak-mat is nu vervangen door een nieuwe (bij www.automatten.nl hebben ze de orginele die ik heb toegestuurd perfect nagemaakt, maar dan in luxe velours! Steviger, dikker en mooier dan het orgineel!

Ook heb ik nog even de olie & oliefilter ververst (was net zo zwart als de auto zelf!!!).



En oh ja: goed dat je het nog even hielp herinneren Steven! Dat kleine stukje paneel bij het voorwiel heb ik ook gedemonteerd, nieuwe bevestigings-nokjes erop, de hele boel lekker schoongemaakt en ontvet en nieuw supersterk dubbelzijdige tape erop. Hij zit er weer strak en netjes op.

De achterklep is een nieuw stukje ijzer ingelast en afgeplamuurd.




De achterbumper heb ik de sierstrip even losjes ingezet. Niet mooi. De spuiter heeft die hele baan waar het sierlijstje inzit teveel verziekt met het machinaal verwijderen van de dubbelzijdige plakzooi. Hij heeft de gok genomen dat het met de sierstrip niet zou opvallen, maar helaas. Dat mag ie gaan overdoen (en dat gebeurd ook). wel jammer, want anders was 'ie klaar geweest qua spuitwerk.

Alle bouten, moeren, ringen enzo zijn vernieuwd waar nodig, in het vet gezet en toen gemonteerd. Dat vind ik het fijne van het zelf doen: dan weet je zeker dat het goed gebeurd. Kost allemaal (veel) meer tijd, maar dan blijft 't allemaal langer goed en zit het net wat beter.


Een typisch gevalletje van een 'foute mat'! Maar intussen dus een goeie ontvangen. Nog geen plaatje van geschoten.

Setje nieuwe nummerplaten & houders gemonteerd.

Nieuwe grille gemonteerd.

Todo's:
- achterlichten schoonmaken van binnen en anti-oranje-kapjes maken
- koplampen van Xenon en angeleyes voorzien
- ashoes linksvoor vervangen (done 2008)
- complete binnen- en buiten poetsbeurt (done 2008)
- raamstijlen opnieuw zwarten (done 2009)
- remblokken en zadels schoonmaken en van wat kopervet voorzien
- remklauwen zwart spuiten
- zijwindvangers voor de voordeuren monteren (done 2009)

Kortom: een heel eind op weg naar een super-puike GTI!


Nog even poetsen en dan een mooie fotoshoot!, zie

28-04-2009 en verdere updates, zie http://www.galantfans.nl/viewtopic.php?t=39. Je moet voor plaatjes wel inloggen op dit forum (registeren is gratis en verplicht tot niets).