Mark's Mitsubishi Galant VR-4 (V6 2.5 twinturbo intercooler) (1999) page

Startdatum pagina: 07-12-2006
Laatste wijziging: 28-04-2009 (laatste toevoegingen onderaan)

Het is zover. Een droom die uitkomt. Ik heb een Mitsubishi Galant van de 8e generatie gekocht. En niet zomaar eentje! Het is van origine een Galant V6 met alle opties (leer, climate control, alles electrisch, ach je kent het wel). Het geweldige van deze specifieke Galant is dat de normale 163pk V6 is verwisseld voor een JDM (Japan Domestic Model) Galant VR-4 motor (frontclip) met alle toebehoren. Al het vermogen van deze motor zit nu op alleen de voorwielen ipv op alle wielen zoals bij de fabrieks Galant VR-4 het geval is. Dankzij een custom uitlaatsysteem en een slim geplaatst luchtfilter perst de motor er rond de 300pk uit!



Als Galant liefhebber ging mijn hart sneller kloppen toen ik een linkje van Hans (een kennis van me en mede Mitsubishi fanaat) doorgestuurd kreeg waarop de auto te koop werd aangeboden. En dat was eigenlijk een geintje van 'm! Hans wist dat ik wel een beetje links en rechts aan het kijken was naar een mooie 8G Galant, maar dat ik voor deze zou gaan had hij (en ikzelf eigenlijk ook niet) kunnen vermoeden. Toevallig kwam er wat geld vrij en daarmee kan ik de auto en de aanpassingen (zie verderop) mooi betalen. Ruud, de vorige eigenaar, heeft het hele project van ombouwen een paar jaar terug aangedruft en het resultaat is er! Ik kan niet anders zeggen dan dat ik blij ben dat hij 'm aan me heeft verkocht. Zijn enthousisme en open/eerlijkheid over hele historie draagt nog eens bij aan extra enthousiasme. Ook het zeer gewaardeerde, deskundige en positieve oordeel van Thimo (bekend van zijn real-life-internet-soap over zijn Mini Van restauratieproject) heeft bijgedragen aan het besluit tot overname. Deze Galant is een unieke auto die mooi en best een tikje stoer, maar ook weer niet meteen de meest in het oog springende auto is. Liefhebbers zullen 'm zien en ervan smullen, maar het overgrote deel van weggebruikers of passanten zullen het 'gewoon een grote middenklasser' vinden. En dat is precies wat ik leuk zo vindt.



Voordat ik 'm ga gebruiken laat ik eerst een aantal dingen verbeteren/toevoegen:


Dit was het motorruim in eerste instantie. Na tegenvallende luchtinlaat-prestaties is het luchtfiler via een flexibele slang naar voor onderin de motorruimte gebracht om meer en koelere lucht aan te kunnen voeren.

De koppeling, remmen, slip differentieel, dump-valve en strutbar worden door MD-Performance (www.md-performance.nl) gedaan. Er komen dus wel wat kosten bij, maar dan is 'ie ook echt goed! Hoewel... er zit een lelijk deukje in het dak van een ski-box ongelukje. Dus die laat ik ook eerst uitdeuken, waarschijnlijk bij een kennis van me. Als dat gebeurd is dan is 'ie in (veel) beter-dan-nieuwstaat!

En pas dan ga ik er ook echt in rijden. Hoeveel zelfbeheersing moet ik opbrengen?! Ik heb er nog geen meter in gereden. Trouwens, ik heb het maar steeds over 'ik' maar eigenlijk zal mijn vriendin annex vrouw (Carolien) 'm gewoon als dagelijkse auto gebruiken voor haar werk. Voor mij is het af en toe dat ik een auto nodig heb en het rijden erin zal zich dus ook beperken tot 's een enkele keer, zomaar of tijdens vakanties. Daarnaast heb ik altijd de beschikking over mijn oude trouwe Galant GTI, waarmee ik ook druk bezig ben. Daarover meer op deze pagina.





(Mogelijk) leuke weetjes:
  • de Galant is van eind 1999
  • het JDM Galant VR-4 motorblok ook
  • het motorblok heeft 60000 km gelopen (er stond schijnbaar 30000 op de teller van de frontclip)
  • de velgen zijn ATS 17" steek : 4 x 114,3 / ET waarde : 45 / Naaf diameter : 67.1
  • de banden zijn van het charmante maatje 225/45
  • de auto weegt 1265kg
  • de custom uitlaat heeft twee functionele eindstukken
  • de luchtinlaat is aangepast naar een positie meer naar voren en onderin het motorblok om meer en koelere lucht te kunnen aanzuigen. Een flexibele slang met metalen spiraal die nu de afstand overbruggen worden in de toekomst waarschijnlijk vervangen door dubbelwandig rvs zodat de motor nog meer, makkelijker en koelere lucht krijgt. UPDATE: de kosten voor een dergelijke dubbelwandige buis zijn gigantisch, (ongeveer 2000 euro) en dat is het mogelijke verschil ook weer niet waard.

    update 10/01/2007
    De auto is nu officieel van mij (kentekenbewijs is overgeschreven op mijn naam). het werd een compleet "dagje uit" afgelopen maandag de 8e januari. De vorige eigenaar Ruud (www.boermans.com) heeft eerst nog een afscheidsrondje gereden om daarna samen met Mark Deen (www.md-performance.nl) de papieren over te schrijven op het postkantoor. Was Ruud kentekenbewijs deel III toch mooi effe vergeten. oeps. Poging twee (Ruud was snel heen en weer gereden) was succesvol en vanaf dat moment was de auto echt van 'moi'. Ruud blijft op de hoogte van ontwikkelingen via e-mail, telefoon, Mark D. en deze site natuurlijk.

    De rest van de middag en avond heb ik met Mark Deen naast gezellig gekletst ook besproken wat de vervolgstappen zijn:
  • de ACT custom koppeling+drukgroep wordt ongeveer volgende week geleverd en het zal daarna nog wel een weekje duren voordat die dan gemonteerd is
  • in het interieur wordt op de plaats van het digitale klokje een drietal stealth turbo(druk/temp/olie) klokjes gemaakt door MD-Performance
  • mbt het gewenste slip differentieel is het wachten nog op de fabrikant die hopelijk iets creatiefs kan verzinnen aangezien er geen/nauwelijks VR-4 slip-diffs gemaakt worden
  • de lelijke deuk in het dak wordt hersteld net als een lakplekje achter bij het spoilertje
  • op de voorwielen komen aluminium 4-punts remklauwen (mitsubishi 3000GT)
  • speciale nieuwe RVS leidingen (GoodRidge, via MD-performance) met aan de ene kant een alu connector en aan de andere kant een stalen
  • revisie/nieuwe kleppenstoters
  • nieuwe velgen die lijken op de huidige maar dan voor de winter + winterbanden (in stijl op wintersport dus!)
  • Valma Fix&Go sneeuwhoezen (soort sneeuwkettingen, maar dan in de vorm van een hoes van zeer sterk grof stof)
    Dingen die intussen gedaan zijn:
  • een orginele VR4 strutbar gemonteerd (MD-Performance)
  • nieuwe Brembo remschijven gemonteerd (MD-Performance)
  • nieuwe GoodRidge RVS leidingen gemonteerd (MD-Performance)




    Waarschijnlijk is dit de eerste Galant in Nederland met 3000GT remklauwen eronder. Deze prachtige aluminium remtangen komen op alleen de voorwielen uiteraard en hebben vier zuigers (2 voor + 2 achter), zijn 276mm groot en wegen 2600gram. We wensen ze een lang en gezond leven!


    De nieuwe GoodRidge RVS remslangen. Hoewel deze eigenlijk maar een paar weken gebruikt zullen worden want deze waren voor de orignele Galant remklauwen. De nieuwe GoodRidge remslangen zijn ook weer een beetje speciaal omdat de connector aan de ene kant van de slang van staal en de andere van aluminium wordt. Plaatje daarvan komt er ook vast nog wel.


    De nieuwe Brembo remschijven gemonteerd.


    De oude remschijven vs de nieuwe.


    De Brembo remschijven en de 17" ATS velgen close-up.


    update 16/01/2007
    In het interieur zit momenteel een lullig klokje midden op het dashboard. MD performance heeft bedacht (en is nu bezig) om op die plek een setje 'black smoke' stealth meters tbv turbodruk/olie/temperatuur te monteren. Helemaal weer in de lijn van deze auto en dus eigenlijk niet opvallend en verborgen. Pas als de contactsleutel wordt omgedraaid van zullen ipv het flauwe digitale klokje de drie metertjes oplichten. Althans, voor het deel dat zichtbaar is, want er is slechts een paar centimeter in de hoogte van ieder metertje zichtbaar, waarvan we allebei denken dat het een heel gaaf effect zal geven! De metertjes zijn indezelfde kleurstelling als de andere meters/tellers in de galant, dus met witte wijzerplaten en rode aanwijzers. Zie hier de plaatjes:












    Dit zijn de meters aangesloten en wel om even te testen.


    Meter even aangesloten op de plek waar ze worden ingebouwd.


    En zo moet het ongeveer eruit komen te zien (even snel gefotoshopped).


    update 17/01/2007

    Daar zijn ze al: de nieuwe GoodRidge RVS custom remleidingen ene kant metaal, andere kant 40% alu/60% staal legering.


    update 28-04-2009
    Alle updates vanaf 2007 vindt je op ons GalantFans forum/clubsite, zie http://www.galantfans.nl/viewtopic.php?t=7. Je moet voor plaatjes wel inloggen op dit forum (registeren is gratis en verplicht tot niets).




    Webstats4U - Free web site statistics Personal homepage website counter