Mark's Mitsubishi Galant 16v 2.0i GTI (1990) page

Sinds december 2004 heb ik deze prachtbak, alleen lange tijd niet in gereden want de stuurbekrachtiging was defect en ik heb 'm een maand of 3 / 4 geschorst laten staan onder de carport van mijn zwager. Ik kocht 'm als donor-auto voor mijn witte Galant, maar toen ik de staat van deze auto zag had ik snel het idee om het om te draaien!


Laatste update gedaan op: 09/12/2006, 17:21 uur.


De orginele nederlandse folder van de Galant GTi 16v & GTi/X 16v in het bekende Adobe Acrobat (PDF) formaat.



Foto's van de Galant in ongewassen staat:






15/03/200516:35 13-6-2005

Toen echter onze witte Galant (2.0i GLi 1990) plotseling kuren begon te vertonen (uitlaat middendempereindpijp finaal afgescheurd van de flens en een -zeer- stotterig optrekgedrag -benzinefilter?-) werd het tijd om de handen uit de mouwen te steken om de grijze Galant weer up-en-running te krijgen.

Het eerste echte probleem was de stuurbekrachtiging die niet meer functioneerde. De vorige eigenaar had de diagnose al gesteld: nieuw stuurhuis. Op de sloop (gebr. Opdam) een nieuw stuurhuis voor 60 euro opgehaald en begonnen met de/montage. Het sloop-stuurhuis was helemaal compleet op 1 olieleidinkje na. Die heb ik overgezet van het oude stuurhuis op het nieuwe en vervolgens hebben we (mijn schoonvader Jan, Thimo en ik) de boel weer gemonteerd.

Automatische versnellingsbakolie (dat mooie, dunne rode) erin gedaan en draaien maar! Het leek goed te zijn, tot we iedere dag een steeds groter en sneller plasje olie onder de auto zagen verschijnen. Het werd na een week zo erg dat er totaal 3 liter olie doorheen 'gespoeld' is. Balen. In het weekend weer onder de auto gekropen (dit keer met Jan). En toen bleek... dat het stuurhuis (en waarschijnlijk het stuurhuis dat er orgineel onder had gezeten) helemaal niet het probleem was! Juist het leidinkje dat ik van het oude stuurhuis op het nieuwe had overgezet bleek een minuscuul lekje te hebben! Omdat er flink wat druk op zo'n systeem/leidinkje staat is een heeeel klein lekje al funest.


22/04/2005

Omdat het een gigiantische klus is om het hele stuurhuis te demonteren (je bent zo een paar uur bezig om onderdelen los/weg te halen voordat je het stuurhuis los/eruit kunt halen) heb ik een speciaal sleuteltje gebogen/gelast waarmee je deze olieleidinkjes van het stuurhuis kunt loshalen zonder dat je van alles hoeft los te maken. Oke, zo'n sleuteltje maken kost ook wat tijd, maar omdat ik geen nieuw leidinkje meer kon halen (is zo-ie-zo een nogal speciaal leidinkje dus waarschijnlijk niet zomaar 'om de hoek' op voorraad) moest ik het kapotte leidinkje zien te fixen. Na een hele middag klooien en goochelen met lasjes bleek het niet 100% dicht te zijn. Getest met het luchtdrukpistool en een emmer water, maar het bleef bij hoge druk superfijne belletjes borrelen uit niet een maar meerdere bijzonder fijne gaatjes. Balen. Gelukkig had Jan hardsoldeer (zilver) en wonderwel bleek dat fantastisch te werken! Alles bleek dicht en nu maanden verder nog steeds geen druppel olie minder! En mocht het leidinkje het alsnog begeven dan kan ik met het speciale sleuteltje de boel in no-time fixen (kost denk dan toch nog wel een uur of 2 maargoed).


De Galant rijdt! De beer is los; de witte Galant werd qua audio gestript en alles is overgezet naar de grijze. Het plaatje laat zien hoe een opengewerkte Galant hatchback eruit ziet. Dit is niet een van mijn Galants, maar bij gebrek aan eigen foto hiervan geeft dit een goed beeld van de 16.5cm speakers die er standaard inzitten. Het ijzeren frame is niet alleen erg stevig, maar zit ook verankerd met bouten alsof de wereld eraan moet kunnen hangen. Niks mis mee natuurlijk, zeker niet als er zwaardere/grotere speakers in moeten!


De 6x9 Calibers hebben nu nog het orginele ronde gat om hun laag uit te brengen, maar dit plastic paneeltje ga ik met MDF namaken en bekleden en dan zodanig dat ze mooier hun volume kwijt kunnen, iets gerichter staan EN de bekleding helemaal overspannen over het paneeltje loopt.


En zo ziet het er ingebouwd uit links (met versterker).


En rechts.


Samen met Joost alle kabels vanaf de accu getrokken, apparatuur ingebouwd, chassis en plastic moldings/behuizingen die de kofferruimte netjes afkleden beplakt met bitumen & dynamat. Dit om de holle ruimte onder de speakers (6x9" examplaren) flink 'dood' te laten klinken. De ruimtes ook nog opgevuld met Dr. Johns Longhair Wool en de oude Calibers (80Watt continu) klinken best aardig aangestuurd door de al even oude Rockford Fosgate 2x50 Watt continu versterker (gebrugd naar 1x100Watt RMS. Ze geven alleen laag en begin mid weer. Maar een upgrade in versterker en 6x9" speakers moet nog wel gebeuren. Hopelijk hoeven we dan niet opnieuw de ijzeren hangplaat verder uit te dremelen om die komende speakers in de kunnen hangen. Wat een werk was dat zeg... Het uitzagen is nog tot daar aan toe, maar het loshalen van alle bouten waarmee het vastzit... echt niet normaal veel werk!
Op deze foto zie je het 220V stopcontact van de 12V->220V 300Watt omvormer die gemodificeerd is zodat de omvormer (lees: het stopcontact) vanuit het dashboard aan en uit te schakelen is.


De navigatie/PDA heeft een bluetooth ontvanger. Die heb ik achter het klokje gemonteerd.


De GPS 'muis' is een bluetooth variant, maar ik heb de stroom op 'contact' aangesloten zodat 'ie het in ieder geval altijd doet als ik in de auto zit. En omdat de muis eruit halen lastig is (ondanks de ducktape-staart die ik eraangemaakt heb) is het verder prima zo, ik ga toch niet lopen of fietsen met zo'n ding. Lekker laten zitten dus.


Een beetje overzichtsfoto van het dashboard.


Close up van de HU (headunit, ofwel de autoradio) en het navigatiesysteem. In het klepje onder de autoradio zijn de GSM oplaadkabeltjes te zien. Het PDA houdertje heb ik op een 'custom' draagarm gemonteerd.


Omdat USB stekkertjes lekker compact zijn heb ik een setje USB connectors aangesloten op een 12V->5V sigaretten-omzetter zodat ik Nokia, Siemens en/of Sony Ericsson mobieltjes kan opladen. Ik gok dat het de eerste Galant is met losse USB poorten ;-) En dat rode in de achtergrond zijn zakjes sambal.



Een bijna identieke Galant, waarvan ik graag de spoiler zou willen overzetten op de mijne! Het open dakje heb/wil ik niet en de velgen die onder deze duitse Galant zitten vindt ik niet echt super. Ze doen me denken aan een beetje oudere Mercedes velgen? Maar hij ziet er goed uit en dat spoilertje... een echt hebbeding tov die enorme broodplank die er bij mij (standaard) opzit.


Oke meer foto's:


15/04/2005


Mitsubishi Galant 16v schuinvoor in totale beginstatus bij loods Joost waar we samen de 300 Watt omvormer en alle stereo apparatuur hebben ingebouwd. Foto's van de stereo volgen later.


M'n moppie Carolien en maat Joost in de loods even uitrusten.


Galant GTi intereur - carolien rijdend


Galant GTi interieur 220V omvormer aan/uit knopje (met groen LEDje op de verlichtingsschakeling).


Galant GTi interieur voorportier nog voordat er een nieuwe custom deurbak met kickbass inzit.


Galant GTi interieur voorportier nog voordat er een nieuwe custom deurbak met kickbass inzit close-up.


Alvast een blik op het (nog flink schoon te maken) interieur. Echt netjes, zeker voor de leeftijd!

20/05/2005


Damn wat een tegenvaller! De uitlaat zag er nog zo top uit maar op exact dezelfde plek als de uitlaat onder mijn witte Galant is op de eindflens naar de einddemper totaal afgescheurd. Omdat de hele pijp en demper er verder nog best goed uitzien wordt het een lasklusje... Hier zie je de reeds losgehaalde middendemper-pijpela waar ik de flens open heb gewerkt zodat de pijp er weer inpast.


Uitlaat middendemper afgescheurd nog onder de auto hangend.


Uitlaat middendemper weggehaald... wat een leegte.


Uitlaat middendemper eindflens zit nog op de flens van einddemper. Mooie RVS bouten heeft de vorige eigenaar gebruikt!


Uitlaat opnieuw gelast en dik in de hammerite gezet. De hoekbepaling van de flens op de pijp was een helse klus. Goed aftekenen en dan niet vergeten ook een markeerpunt op flens en pijp te zetten (...). Maar, het resultaat mag er zijn! Het lassen wilde ik gaan doen met een TIG lasapparaat omdat ik daar wat ervaring mee heb, maar helaas, het gas bleek op te zijn! Met een electrode lassen ging een stuk goed, tot ik iets te lang op een plek bleef hangen en er een gat ontstond. Terwijl ik stond te zuchten in de werkplaats van mijn schoonvader (oa zeer ervaren lasser, maar niet aanwezig die dag) was zijn broer Tinus er bezig met zijn boot en hij is al net zo'n lasheld, dus uiteindelijk heeft hij het grootste deel gelast (gelukkig) en met name ook het gat weer prachtig dichtgekregen.


Galant GTi uitlaat gaatje 2 & 3 gefixed die precies naast een brugje zaten waaraan de middendemper/pijp met rubbers wordt opgehangen aan de auto.


Om een beetje meer 'speelruimte' onder de auto te hebben heb ik van wat hout een setje verhoogde oprij steunen gemaakt die 'pas' onder de oprijsteunen passen zonder dat ze kunnen schuiven.


Aandrijfashoes heeft een beetje last van ouderdom en het rubber moet een beetje gelijmd worden.


Aandrijfashoes lijm droogblazen.


Aandrijfashoes lijm droogblazen.


Aandrijfashoes lijm droogblazen.


Close up van een van de ophangbeugels van de radiator in minder fraaie staat.


Close up van een van de ophangbeugels van de radiator geschuurd, hammerite geverfd en ook de ondergrond gespoten.


Deels schoongemaakt en geverfd/gespoten - close up van venieuwde ophangbeugel.


Motor deels schoongemaakt en geverfd - close up lelijke radiator (verf liet zich prachtig afblazen met het compressor-luchtpistool!). Verder ontvet en hier en daar een beetje geschuurd.


Motor deels schoongemaakt en geverfd mooi vooraanzicht - radiator nog niet geverfd


Motor deels schoongemaakt en geverfd.


Motor deels schoongemaakt en geverfd mooi vooraanzicht. Kijk eens naar de radiator en de radiator-dop!


Close up van de mooie 'gerestaureerde' ;-) accubevestiging!


Close up nieuwgespoten accubevestiging.


Ik ben aardig op weg, maar om het hele motorruim weer spik en span te maken zal nog wel wat tijd kosten. Verder heb ik alle delen onder de auto waar wat roest op zat schoongemaakt en van hammerite voorzien zodat het weer een lekkere tijd zonder roest zal blijven. Ook steenslag-lakbeschadigingen op de voorzijde van de motorkap zijn bijgewerkt, net als een ijzeren randje onder een rubber van de kofferbak.
Meer volgt zeker!


Heeeel lastig te vinden! Witte / transparante knipperlichten voor dit type Galant. Ze zijn slechts zeer kort voor een actiemodel in Nederland op de markt geweest, dus ze nu nog vinden is lastig en duur. Maar ze zijn wel gaaf! Het verwisselen van de orginele oranje varianten met deze is nog geen 5 minuten werk. Dat dan weer wel.


Alle ruitenwisserbladen voor en achter zijn vervangen en omdat de stalen armen niet meer mooi in de lak zaten heb ik ze (met veel hulp van mijn Carolientje) helemaal kaalgeschuurd en in 3 lagen hammerite gezet. Ze zien er weer kek uit!


De orginele gasveren die de hatchback deur omhoog houden waren op. Als het koud was zakte de deur weer vanzelf naar beneden en bij warmte was de deur haast niet naar beneden te krijgen! Een setje nieuwe gasveren (bij Peek in Bodegraven) maken de zaak weer dragelijk.


27/05/2005:

APK keuring + grote beurt (remblokken achter vervangen, remschijven afgeslepen, remolie ververst, stuurkogel rechts vernieuwd.

Zelf net voor de APK keuring de aandrijfashoes gefixed. Er zat een klein scheurtje in het rubber, wat kan lijden tot vetverlies en inmenging van vuil en zand. De ashoes vervangen is nogal veel werk (de rubber hoes kost maar een paar tientjes) dus ik ga later de ashoes nog wel vervangen, maar tot die tijd houdt de Bison sportschoenen-lijm (...) het prima.


02/06/2005:

Project deurbakken begonnen. Ik kon niet meer wachten en MOEST aan de slag (sorry Joost). Het doel is met behulp van de orginele deurbakken en wat MDF custom made deurbakken/speakerhouders te maken die perfect uitsluiten op de deur/bekleding, terwijl er ineens wel een 16-17cm woofer in de deur aangebracht kan worden! De deuren zullen ook compleet gedempt worden met Dynamat/Loodbitumen.


Dit is de originele staat en deurbak.


Zoiets wil ik er van maken.


Deurbak doormidden gezaagd zodat de basisvormen mooi behouden blijven.


MDF in drie lagen op elkaar gelijmd en afgerond met bandschuurmachine. Met een bovenfrees verdiepingen in het MDF gemaakt om de plastic bakdelen 'vlak' op te kunnen schroeven.


Deurbak closeup.


Deurbak vanaf de onderzijde.


Deurbak vanaf de zijkant gezien. Je ziet nu goed de drie lagen MDF. De schroeven worden uiteraard nog effe afgekort zodra ik zeker weet dat alles past, klopt etc.


En alvast een voorproefje met de oude 16.5cm Caliber CSV6 compo-woofer. Deze worden vervangen zodra ik een beetje een referentiekader heb qua geluid als dit hele spulletje ingebouwd is.


De deur zonder deurbekleding/paneel. Daar moet nog heel wat gaan gebeuren!


En de bijrijdersdeur in orginele staat. Tzt zal ik hier natuurlijk ook de foto's van de gemaakte speaker/deurbak plaatsen.

04/06/2005:

Electrische antenne vervangen door een 'nieuwe'.

Via de Kort Mitsubishi onderdelen een sloop-antenne ontvangen en ingebouwd. Ik dacht een uurtje, oude eruit, nieuwe erin. Niet dus... het is gewoonweg erg veel werk om alles weg te slopen voor je bij de antenne kunt komen. Het plaatje (niet mijn Galant) laat het opengewerkte deel zien. De electrische antenne laat zich hier een stukje zien (het zwarte ronde plastic ding waar een kabel naar toe loopt. Maargoed, de hele zaak aangesloten en... niets! Argh... multimeter-metingen gaven op 2 polen van de multi-stekker keurig aan 12 Volt aan, dus dan moest het wellicht wel aan mijn radio liggen. Die ook weer uitgebouwd en verdraaid! Het antenne-stekkertje zat zelfs niet in de ISO stekker van mijn radio. Zucht... van een oude ISO stekker een pinnetje eruitgehaald en overgezet in de ISO stekker, draadje eraan, op het antennedraadje van de auto dat keurig wachtte tot het ooit in gebruik genomen ging worden. En toen... draaien maar!


Contact & radio aan = antenne omhoog, auto (of radio) uit = antenne weer netjes naar beneden.
Tegelijkertijd ook de constante + en de contact + nu 's correct aangesloten, waardoor ook het alarmLEDje van de radio gaat knipperen als het frontje eruit is. Keurig!



Even droogtesten en het deurpaneel uit de auto gehaald. De deurbak die ik verzaagd heb is namelijk afkomstig uit de witte galant, dus het was even alles losschroeven en zoeken hoe de kabelbomen e.d. liepen. Het begint er al aardig op te lijken. De schuinte moet nog wat bijgewerkt worden zodat die parallel loopt met de orginele uitstekende delen en de punt moet een aantal cm ingelkort worden.



Nu het allemaal netter schuin is gemaakt en ingekort is het tijd voor galsvezel & harszooi. Mijn eerste keer en nu ik dik een uur verder ben lijkt het erop dat de verhouding verharder/hars verkeerd is geweest, want het is nog niet bepaald hard. Er stond op 3% verharder en hat klinkt als verdomde weinig. Leermoment: als je een klein beetje hars gaat gebruiken en je doet het toch in een plastic bekertje (zoals ik) schiet dan wel op, want het plastic bekertje bezwijkt vrij snel onder de chemicalien!



12-06-2005: Interessant spul hoor! En als je genoeg opsnuift van die hars+verharder lucht dan kan het niet anders dan dat mijn beperkte hersenvolume nog verder is afgenomen ;-)
Wat ik gedaan heb is de maar niet hard wordende hars/glasvezel nog 'ns ingesmeerd met een dun laagje met weinig hars en veeeel verharder. Het (dubbele) plastic bekertje werd lekker warm! Na die 2 minuten van snel smeren liep ik even naar de deur om deze open te zetten. Toen weer terug (pak 'm beet een halve minuut totale tijd) en de kwast was toen al KEIhard! Ongelofelijk! Maar het resultaat was bemoedigend. De glasvezel en hars was nu helemaal keihard en ik kon dus eindelijk verder met polyester plamuur. Na 1 laag (ook in no-time droog!) lekker schuren en daarna met het veel fijnere snelplamuur nog wat kleine oneffenheidjes gevuld. Vanavond (13e) maar 's schuren en dan mooie bekleding zoeken. Tot zover ben ik al heel erg tevreden.


22-07-2005: Distributieriem problemen!
Even na onze werkvakantie in Roemenie wilden we even 'lekker luxe' naar de Makro gaan. Een paar kilometer voor de vestiging in Amsterdam stonden we stil voor een stoplicht en... de motor viel uit en er kwam een beetje rook onder de motorkap vandaan! What tha... ??!!! De motor startte alsof er niets aan de hand was maar ik heb snel in het eerste het beste straatje de auto geparkeerd en de motorkap geopend om te zien waar de rook vandaan kwam. Dat werd snel duidelijk; een van de riemen/snaren was enorm afgesleten! Het touw-met-rubber-achtige afslijpsel van de riem lag smeulend door de wijving in de open ruimte waardoorheen de riem was te zien. Ik vermoedde dat dit de distributieriem moest zijn en wist danook vrij zeker dat het enerzijds een serieus probleem was, maar dat ik ook geluk had dat 'ie niet gebroken was! De anwb was helaas pas na dik 2 uur wachten ter plaatse en stelde dezelfde diagnose. Twintig minuten later stond de Galant op de takelwagen en reden we richting Leiden om 'm daar te droppen. Inmiddels heb ik een pakketje nieuwe onderdelen opgehaald en opnieuw hulp van Thimo gehad met het de/monteren. Beter gezegd: Thimo heeft zo'n beetje alles wat nodig was om bij de distributieriem te komen losgemaakt/gedemonteerd en ik heb wat geholpen. Na een avondje sleutelen kwamen we eindelijk bij de oorzaak van het rappe afslijten van de distributieriem. Het oliepomp-tandwiel had geen moer meer en draaide dus een beetje lafjes rond op het asje 'geborgd' door de kap van het distributieriem-'huis'. De motorolie en het afslijpsel van de riem dat dus nu overal in en rond de tandwielen en rollen van het distributie-spul zat is waarschijnlijk door de oliekeering van het loslopende tandwiel van de oliepomp meegekomen. Een nieuwe oliekeering en een nieuw oliepomp-tandwiel + moer moet de boel weer helemaal op-en-top laten lopen. Met al deze wetenschap is voor mij ook het wat 'zwaardere' gevoel in de motor en zeker ook het wat toegenomen motorgeluid verklaard! Dat moet met de nieuwe onderdelen allemaal weer 'gesmeerd' en soepel lopen. We hebben alvast het korte riempje en twee aandrukrollen gemonteerd. De rest van de onderdelen gaat 29 juli gemonteerd worden en dan volgt dus ook een update!


10-09-2005: De deurbak aan de bestuurderszijde is eindelijk af. De boel is van binnen en buiten in beide deuren beplakt met dempingsmatten en er is op de juiste plek een stuk uitgedremeld om de speakers in te laten vallen.

Zo ziet een kale Galant deur (links) eruit. Het ronde gat moest een kleine 10 cm naar 'binnen' toe worden 'verschoven'. Mooi spul van Dremel.


Zo ziet een kale Galant deur (rechts) eruit. Het plastic 'bakje' zorgt voor een uitsparing voor het deurlichtje. Het is op dezelfde plek in het bitumen-mattengeweld opnieuw aangebracht. Idem aan de linkerkant natuurlijk.


De binnenkant van de deur is helemaal bekleed en ik ben aardig op weg met de buitenkant


Lange halen, snel thuis. Hoewel... snel.... zo'n klusje duurde voor 2 deuren toch gauw een hele volle middag!


En klaar is Markie!


En zo ziet het eruit. Ik heb geen grille meer (denk ik) voor de Caliber compo die er nu tijdelijk inzit, maar boeit me niet. Ik vindt het leuk gelukt zo.

Radiator swap
De radiator begaf het vorige week en hoewel het 'radiator-fix' spulletje z'n werk lijkt te doen, ga ik niet meer gokken dat 'ie het eeuwige leven heeft, dus ik heb de radiator uit m'n witte 'donor'-Galant gehaald. Dat is welliswaar het 'zwaardere' model radiator, maar dat lijkt me alleen maar positief!

Een kijkje in de oude en de 'nieuwe' radiatoren van binnen:

Dat 'fix' spulletje lijkt een grote hoeveelheid 'something' achter te laten om de radiatorbuisjes! Vandaar dat het nu dus weer dicht is, maar het lijkt me qua koeling minder ideaal, hoewel ik de afgelopen dagen in flink warm weer ermee heb gereden zonder dat het te warm werd daarbinnen (blijkbaar).


Ik bekijk de "nog altijd zwaar indrukwekkende motorruimte" van de witte Galant. Dit begint te lijken op vergane glorie, maaaaaar.... hij startte zonder morren!


Ik heb de oude radiator uit de grijze in de witte Galant gezet, mocht het 's ergens goed of handig voor zijn. Het viel me trouwens nog mee wat een nieuwe radiator moest kosten: de eigenlijke 16mm dikke radiator moest ongeveer 160 euro kosten en de 30mm die er nu in zit 300-nogwat. Die 16mm had dus de interessante keuze geweest als ik geen swap had gehad.

Dynamo swap
Ik had het vermoeden dat het wat raspende geluid de dynamo wel eens kon zijn. In de witte Galant had ik een half jaar voordat de grijze Galant z'n entree maakte nog een nieuwe (gereviseerde) dynamo gezet dus ik dacht, swappen want het v-snaartje van de dynamo moet ook vervangen worden. Helaas is het niet de dynamo die dat wat snerpende geluid maakt blijkt nu. Waarschijnlijk is die dynamo die ik heb uitgebouwd dus nog prima. In ieder geval draait 'ie nu in de witte Galant, al is dat heeeeel weinig en heeeeel zelden, want de witte rijd hooguit 30 meter per keer (van de carport naar de oprit van de werkplaats). Maargoed, het is wel zo handig dat het beestje gewoon loopt en ik niet hoef te duwen (bijna 1300 kg blijft een flink gewicht tenslotte). Nu alleen nog uitvogelen wat dan wel dat geluid produceert. De stuurbekrachtingspomp is mijn volgende slachtoffer. Helaas kan ik die niet swappen, want de witte Galant heeft geen stuurbekrachtiging. Dat wordt dus sloop of misschien beter nog (als het betaalbaar is) een nieuwe.

Kleine dingen
Terwijl ik toch onder de Galant bezig was, heb ik van de witte Galant het onder de midden draagsteun bevestigde zware stabilisatieblok overgezet. Tenminste ik denk dat het zoiets moet voorstellen. In de grijze hing het blok er halflos onder en hadden we 'm tijdens de stuurbekrachtigingreparatie er maar voor de veiligheid afgehaald. Ik moet zeggen: met of zonder, ik merk geen verschil, maar het zal wel ergens goed voor zijn, dus ik laat hem gewoon hangen.

De grijze Galant heeft waarschijnlijk ooit mistlampen onder de voorbumper gehad, maar toen ik 'm kocht, zaten er twee lege gaten. De witte Galant had echter keurige malletjes die erin pasten. Die zijn dus even overgezet.

Gewassen! Voor de eerste keer is de buitenkant (handmatig) gewassen. Wat een glimmend apparaat kwam er tevoorschijn. Jammer van de kleine beschadigingen en deukjes. Nu nog in de wax zetten en de binnenkant 's lekker opfrissen! Ik heb een set nieuwe automatten (op maat) gekocht dus zodra ik ga schoonmaken komen die erin te liggen.

12-09-2005: bijzondere bezoekers
Toen ik zo-even bezig was de laatste updates aan deze pagina door te voeren bekeek ik even de teller. Het verbaasde me niet om de aanpassingen die ik gisteren (laat) had doorgevoerd terug te zien in de bezoekers-hits (xs4all betekent dat ik dat zelf meestal geweest moet zijn). Maar kijk 's aan... zelfs het Ministerie van Justitie is geinstresseerd in de Galant! Begrijpelijk natuurlijk, maar toch.


09-12-2006: diverse dingen
Een nieuwe uitlaat met kat-vervanger ga ik deze maand erop zetten. De oude uitlaat is zo ongelofelijk op, dat is echt een klein wonder. Verder wordt het lekkega probleem verholpen; de vloerbedekking aan de bijrijders-kant is van voor tot achter kleddernat. Ik heb met behulp van GTI kenner (en rijder) Hans de oorzaak kunnen vinden na eerdere vruchteloze pogingen. Verder heb ik een nieuwe Galant (8e generatie) gekocht. Daarover lees je hier meer. Voor de Galant GTI twijfel ik ook nog enorm wat ik met de kleur moet doen. Ik zit te twijfelen tussen zwart of toch weer grijs/zilver. De witte Galant GLi die nu al een paar jaar stilstaat (hoewel ik 'm nog wel diverse keren probleemloss heb gestart!) ga ik nu toch echt van de hand doen. Ik heb 'm als donor-auto willen gebruiken, maar het aantal onderdelen is beperkt gebleven tot de dynamo, radiator, een remklauw en de koplampen en grille. Ik ga voordat ie wordt weggehaald nog een aantal dingen eruit halen (dynamo, de orginele uit de GTI) en de ECU en nog wat dingen. Die zijn los al meer waard dan dat ik voor de hele auto zou krijgen. Opvallend is trouwens dat ook de GLi al stilstaande hetzelfde lekkageprobleem heeft gekregen! Het was een fijne auto met een fijne motor die na 300000km er nog geen genoeg van had. Starten en rijden... Maarja, ik heb de ruimte niet, dus hij moet gewoon weg. Ik denk dat ik 'm eind januari laat weghalen (hij rijdt wel, maar ik heb een remklauw eraf gehaald dus hij remt niet meer).

To do's:

  • Benzinefilter vervangen
  • Gasklep/huis schoonmaken
  • Kleppen laten stellen
  • Laten poetsen buitenkant en schoonmaken binnenkant + motorruimte
  • Nieuwe achterspoiler (zoektocht nog altijd gaande, zie het voorbeeld van hierboven)
  • Nieuwe 4-kanaalsversterker inbouwen (budget ongeveer 350 euro)
  • 16.5cm composet (budget ongeveer 300 euro)
  • Strutbar maken/kopen
  • Nieuwe veren rondom plaatsen

    Kosten 'so far':

    auto zelf:
    aanschaf particulier auto: 400,-
    aanschaf particulier wintervelgen/banden + alarminstallatie: 100,-
    diversen:
    opdam sloop-stuurhuis: 60,-
    peek V-riem stuurbekrachtiging: 15,-
    halfords RVS nummerplaathouder 25,-
    formido diversen 56,-
    peek 2x gasveren hatchback klep: 66,-
    menke ruitenwissers: 18,-
    fugo spuitbus H84 metallic moptip 230-080-55220: 13,-
    de kort mitsubishi specialist electrische antenne: 75,-
    fase grote beurt + apk: 731,-
    (remvloeistof ververst, spoorstangkogel vervangen, olieverversen+filter, luchtfilter, remblokken achter nieuw, uitlijnen, remschijven afdraaien)
    de kort mitsubishi onderdelen 2 transparante knipperlichten: 60,-
    peek rondom nieuwe gasschokdempers + laten monteren: 400,-
    peek nieuwe ashoes + laten monteren linksvoor: 75,-
    peek distributieriem, 2e kleinere riem, 2 spanrollen, 1 SKF rol, 1 tandwiel oliepomp, 1 oliekeerring, 1 moer tbv oliepomp tandwiel (alleen onderdelen): 280,-

    maart 2006: nieuwe banden rondom (vredestein quadtrack 195/60/15) + uitlijnen (Peek Autoservice Bodegraven) 478,-
    juni 2006: kabelboom volledig gestript en uitgefikte kabels vervangen (er bleek 2x een te hoge zekering EN een bout dwars door de kabelboom te zitten! Dat het zo lang -meer dan een jaar- zonder storingen heeft gewerkt is een wonder), kosten 10 euro aan kabels en wikkeltape
    juli 2006: fuseekogel rechtsvoor zelf vervangen (32 euro), uitlaat op 6 plekken gelast, remklauw van de witte galant afgehaald ivm niet goed werkende handremfunctie, montage door Peek, pedaalrubber vervangen, reaktieas weer dichtgelast, enkele carrosorie gaten in de wielkasten en kofferruimte hersteld met lassen, plaatwerk of vloeibaar metaal (kosten 100 euro) en behandeld met antiroest en hammerite.
    juli 2006: alle remslangen en tussenslangen vervangen, remvloeistof ververst, apk, wielashoes rechtsvoor vervangen, remklauw rechtsachter vervangen door mijn donor-remklauw ivm niet meer 100% handremfunctie, alles door Peek: 480 euro

    september 2006: ECU elko's laten vervangen (1e generatie Galant/Eclipse/Lancer/Colt (1987-1993) ECU's hebben slechte elko's!!!) (kosten: 10 euro)
    december 2006: uitlaat van voor tot achter vervangen door een nieuwe, met kat-vervanger (kosten: 270 euro)
    december 2006: lekkageprobleem laten verhelpen (standaard zwakke plek na 14-16 jaar bij Galants die in landen als Nederland rijden) (kosten: nnb)


    Totaal 'so far': 3722,-


    audio zooi:
    menke dynamat: 50,-
    menke 16mm2 7 meter stroomkabel: 31,-
    speakerland dr. john long hair wool 1kgL 20,-
    speakerland loodbitumen 12 matten 36,-
    formido plaatje MDF + glasvezelmatten + polyesterplamuur: 25,-
    boschmann AX991 6x9 speakerset: 90,-
    Totaal 'so far': 252,-

    Update 2008-2009:
    De auto heeft in 2008 nauwelijks gereden, maar het slechte werk van de lokale garage die de lekkage had 'verholpen' heb ik heel dik overgedaan. Alle oude troep die ze er in, om en tegenaan hadden gesmeerd heb ik er weer af en uitgehaald. Na dagenlang lassen en sleutelen is de lekkageplek nu ECHT gefixed zoals het hoort. En inmiddels maanden verder is alles nog altijd keurig droog. De voorkant heeft een update gekregen (stoerdere grille, bumper) en de achterkant een kleine make-over (witte knipperlicht-units ipv oranje).

    Helaas gaat deze auto wel weg. Hij staat nu geschorst op eigen terrein, maar de kosten voor 4 auto's zijn echt te veel van het goede, om over het gebrek aan ruimte maar te zwijgen.

    Hij moet in 2009 dus weg. Ik hoop dat een liefhebber 'm koopt. Aangezien er een barst in de voorruit zit (onderin aan de bijrijderskant) en de lagers van de versnellingsbak de beste tijd gehad hebben hoeft het de wereld niet te kosten als 'ie maar blijft rijden :)

    Zie meer updates en plaatjes (voor plaatjes moet je wel inloggen! registreren is gratis en verplicht tot niets) op http://www.galantfans.nl/viewtopic.php?t=588


    Huidige Galant specs:

    Merk/type: Mitsubishi Galant 2.0i GTi 16v
    Motorinhoud: 1997cc
    Vermogen: 150PK
    Chassisnummer: jmblne33akz521560
    Afgiftedatum: 20-04-1990
    Kenteken: yj-61-kx
    Kleur: Metallic lak zilvergrijs (H84)
    Alarm: Klasse III
    Remschijven: rondom
    Middensteunen: voor en achter
    Electrische ramen: voor en achter
    Stuurbekrachtiging: ja
    Velgen: orginele lichtmetalen velgen 15" met Vredestein Quatrack 2 195/60
    Centrale deurvergrendeling met AB: ja
    Verwarmde buitenspiegels: ja
    Electrische buitenspiegels: ja
    Electrische antenne: ja
    Trekhaak: ja
    Getint glas: ja
    In hoogte verstelbaar stuur: ja
    In hoogte verstelbare bestuurders stoel met lendesteun: ja
    Achterbank in delen neerklapbaar: ja
    Stoffering: luxe velours Pullman bekleding
    Ruitewisser-bediening: traploos interval voor, enkelevoudige interval achterwisser
    Radio/headunit: Philips DC822 (tuner/DCC/6CD-wisselaar/AB)
    Versterker: Rockford Fosgate 2x100Watt RMS (gebrugd)
    Frontspeakers: 10cm standaard Mitsubishi x2
    Achterspeakers: Boschmann 6x9" 400Watt RMS x2 (alleen mid+laag via filter)
    Front-deurspeakers: Caliber CSV6 16.5cm compo woofers 45Watt RMS 2x
    Voeding: 3x 5V via USB poorten tbv GSM opladen
    Voeding: 1x 6V tbv vast ingebouwde bluetooth headset-lader
    Voeding: 1x 12V tbv vast ingebouwde bluetooth GPS ontvanger tbv navigatie
    Voeding: 1x 12V tbv los aansluitbare PDA met navigatie
    Voeding: 1x 220V (300Watt continu, 500Watt piek) via omvormer (kofferruimte)


    Handige weetjes en links

    pk omrekenen naar kW en omgekeerd
  • 1 pk gelijk is aan 0,735 kW
  • 1 kW gelijk is aan 1,360 pk.


    Links:
  • GalantFans.nl is DE nederlandse Galant club
  • MD-Performance, de specialst in NL tbv performance, tuning en styling van Galants
  • The Galant Center
  • Club VR4 (Galant & Legnum)
  • Galant VR4.org
  • Site voor/door car-audio liefhebbers
  • Probleem met je auto? Stel hier je vraag!
  • Mitsubishi Club Nederland (MCN)
  • Mitsubishi Owners Club (NL)
  • Galant fansite
  • Galant forums
  • Bay Area Galant VR-4 forum
  • Australia Galant VR-4 6G forum
  • Australia Galant VR-4 8G forum





    Webstats4U - Gratis web site statistieken 
Eigen homepage website teller