UPDATE: 07-12-2006: weer een 'nieuwe' Galant! Voor de fans: de witte en grijze zijn niet dood, maar de witte is wel geschorst en staat dus al bijna 2 jaar stil, maar hij doet 't nog wel hoor...). Helaas gaan we wel afscheid van 'm nemen ergens begin 2007.

UPDATE: 23-05-2005: 'nieuwe' Galant! Voor de fans: de witte is niet dood, maar wel geschorst en dus voorlopig stilstaand (maar hij doet 't nog wel hoor...).


Ahum. Een rasechte 'moderne'...Japanner. Vier cilinder 2 liter injectie 'gestaalde perfectie'. En mij hoor je niet klagen, want mijn 1990 Galantje heeft ons (en alles) tot nu toe overal veilig gebracht waar we wilden (even afkloppen) en ik hoop dat 'ie dat nog lang mag doen ook!
Het Mitsubishi Motors logo. Klik voor de site.Galant vanaf achter-zijkant. 1250 kilo staal.
Het orginele Galant logo.
Tja en ondanks de 230000+ km op de teller is het nog steeds een fijne auto. Lekker ruim (is wel nodig met mijn 100+ kg & 2 meter+ lengte) fijne, soepele motor, soepel geveerd (dus niet dat gehobbel en gestoot, YUK!). Het lijkt op het eerste gezicht misschien een beetje ouwe-lullen wagen (en dat is 'ie ook natuurlijk), maar als je wilt kan 'ie stevig wegsprinten bij een stoplicht. Het is (bijna) allemaal 'ouderwetsche' mechanica, deze Galant. Niks is bekrachtigd (da's af en toe voor mijn Carolientje minder leuk bij het inparkeren), geen airco, geen verwarmde buitenspiegels, niks, nada nop. Een betrouwbare, ruime, snelle auto met toerenteller en van binnenuit verstelbare buitenspiegels. En dat was het. Of zal ik nog vermelden dat het een hatchback is (zo'n giga grote 5e deur dus) en dat 'ie eigenlijk een trekhaak heeft.

Galant achterzijde (toch heeft 'ie zo wel iets)Galant voor-zijaanzicht

Ik kocht 'm in 1996 tweedehands bij Dinant Fase Mitsubishi (Alphen aan den Rijn). Een keuze die voor de hand lag, aangezien mijn ouders ook beide Mitsubishi reden en daar hun auto's gekocht/in onderhoud hadden. De uitzonderlijke service van dit bedrijf, het gevoel dat men je geeft (ook voor 2e hands autokopers) als je daar binnenstapt, of een afspraak maakt voor een servicebeurt of APK keuring, echt netjes en plezierig. Bij de aankoop kocht ik er een Philips DCC autoradio-versterker (met a.b.) bij. Een losse extra versterker en een setje Clarion speakers + Kenwood Subwoofer maakte het af. Die sub ging er al betrekkelijk snel weer uit en er zit inmiddels een setje nieuwe achterspeakers plus CD-wisselaar extra in. Klinkt nu ook als een trein!

Och ja, het Galantje, mijn eerste auto (nog steeds dus). Toch was ik voor de aankoop ervan me aardig gaan orienteren. Eigenlijk wilde ik wel 'in stijl' beginnen met autorijden; een Jaguar moest en zou het worden. Het had niet eens zoveel gescheeld of het was werkelijk zo geweest dat mijn eerste auto een (uiteraard stokoude) Jag was geworden. Helaas (en gelukkig) kwam mijn verstand weer bovendrijven en ging ik toch maar voor wat zekerheid en nam uiteindelijk dus deze Galant. Dat zo'n auto behoorlijke impact op je leven kan hebben, daar denk je normaal niet over na. Toch is het mede dankzij deze Galant dat ik mijn Carolientje heb leren kennen. De details noem ik even niet (hope u don't mind).

UPDATE 09/08/2001: ondanks dat een aantal onderdelen vervangen zullen moeten gaan worden (och ja, na 11 jaar en 230000 km mag het ook wel) heb ik besloten de stevige prijs die aan de vervangende nieuwe onderdelen hangt ('stevig' tov de waarde van de auto zelf) toch maar te gaan laten doen. Rondom nieuwe remschijven en remblokken, nieuwe stabilisatierubbers (voor) en een nieuwe koppeling zullen vervangen gaan worden. Naja, die paar duizend piek staat m.i. in geen verhouding tot de afschrijving van een nieuwe (2e hands) auto en zolang ik me er veilig in voel en hij me niet in de steek laat hou ik 'm op de weg! Sterker nog, ik ga 's kijken of ik tegen schappelijke prijzen (2e hands) een ongehavend spatbord voor achter (onder de bumper) te pakken kan krijgen. Ook een setje nieuwe vloermatten en een nieuwe portier-binnenzijde rechts hoop ik te vinden. Dan is 'ie weer helemaal 'als nieuw' (na een flinke poetsbeurt dan...).

UPDATE 08/11/2002: De Galant heeft een ingrijpende reanimatie ondergaan! Jeemig was dat even schrikken toen ik van de garage/dealer te horen kreeg wat er mis leek te zijn: waterpomp, versnellingsbak  & koppakking lekten, koppelingsplaten zijn versleten en de versnellingsbak zelf was ook twijfelachtig! Als dat 'regulier' gemaakt zou moeten worden dan zou dat vele malen meer kosten dan dat de auto waard was! Wat nu?! Na een twee weken van twijfel kwam mijn schoonvader met de suggestie om voor mij te polsen bij een buurjongen die bij een garagebedrijf werkt waar hij wellicht tegen een leuk tarief deze klus wilde oppakken. Dat bleek allemaal snel geregeld en nog geen paar dagen later ging de Galant 'onder het mes'. En zo werden koppelingsplaten, waterpomp, versnellingsbak, koppelingscylinder en gelijk ook maar even de distributieriem vervangen. De koppakking bleek gelukkig hooguit iets te 'zweten' maar dat lijkt vooralsnog geen serieuze zaak.De prijs was echt leuk te noemen, dus... nu moet 'ie weer jaaaaren (?!!) mee kunnen (hoop ik). Ach, als ik zie wat er nu allemaal aan is gedaan de afgelopen jaren dan zijn het eigenlijk allemaal dingen die nu eenmaal slijten dus tsja, redelijk onoverkomelijk. En nu is het dus weer een puike auto met slechts 260000 km op het tellertje. Ik gok er zomaar op dat de 300000 km gemakkelijk gehaald gaat worden. Waar of niet? Je zal het tzt hier wel weer lezen!

UPDATE 15/04/2004: Oei! De uitlaat is nog prima, alleen perfect afgescheurd op een lasnaad! Uiteraard ga ik proberen dit te fixen want de optie 'laten vervangen door nieuw' is redelijk absurd geprijsd (rond de 750 euro voor een complete uitlaat van voor tot achter). Met wat hulp van schoonpappa is er een leuke oplossing gemaakt die de boel weer netjes aan elkaar heeft gekregen. We toeren weer zonder herrie!

UPDATE 28/04/2004: Het zat er na de kleine beurt bij Fase een aantal maanden terug al aan te komen; de fuseekogels voor en de schokdempers achter waren aan vervanging toe. Alleen al de fuseekogels laten vervangen door Fase zou rond de 800 euro komen te liggen. Over de schokdempers hebben we het maar niet gehad. Via een kennis en zakelijk relatie (big thanx Thimo!) hebben zelf nieuwe onderdelen besteld en gemonteerd. Een leuke, erg geslaagde klus! Hij kan weer soepeltjes door de APK in augustus ofzo...

UPDATE 05/05/2004: Argh! De dynamo heeft 't opgegeven! Na 14 jaar en 284000 km was 't blijkbaar genoeg. Ik hoop dat ik 'voor weinig' een gereviseerde op de kop kan tikken en zelf kan monteren. Het schijnt niet al te moeilijk te zijn. Ik hoop maar dat dat voorlopig even het laatste is...

UPDATE 29/10/2004: Die dynamo verwisselen bleek een fluitje van een cent. Half uurtje prusten en 't werkt weer. Natuurlijk moet je een auto af en toe schoonmaken. Mijn schatje heeft dus even voordat de wasstraat in actie kwam de antenne omgebogen zodat die borstels niet konden beschadigen... Dus maar effe naar de onderdelenlijn.nl een vraag voor een nieuwe antenne gezet welke we een maandje terug ook ontvangen en geinstalleerd hebben. Wat een werk is dat! Ik doe liever nog iets met dynamo's! Halve dashboard wegslopen, langs onmogelijke hoeken en bochten die kabel friemelen tot het hele zaakje weer goed zat. Maar wel gelukt! Nu het echter sinds een paar weken weer frisser en vochtiger wordt blijkt dat de achterruitverwarming en blower voor de koeler/verwarming het ineens niet meer doen. Kan geen toeval zijn natuurlijk. Eerst die antenne vervangen en daarop direct twee onderdelen die het niet meer doen. Dus ik weer dat halve dashboard weggesloopt om te kijken of er ergens iets te zien is dat niet klopt. Een leidinkje ofzo of een connector. Natuurlijk ook alle zekeringen gechecked, maar niets gevonden. Grrrr. Nu moet ik de accu binnenkort toch ook vervangen (9 of 10 jaar oud) dus ik wil dat eerst maar 's doen en dan ga ik kijken of ik of iemand me kan helpen met die achterruitverwarming en de interieur koeling/verwarming. Als straks ook weer de APK keuring komt, moet ik nog even controleren of de uitlaat-fix nog altijd doet wat ie moet doen en dat daar geen 'lek' zit die roet in het eten van de APK keuring doet komen. Al met al: geen al te grote toestanden, maar 't moet wel weer effe gebeuren. En dan merk je dat je: A. net niet handig genoeg bent met auto's en B. dat je een garagebox mist om in ieder geval een beetje meer te kunnen doen. Maarja... wie weet... ooit.










Webstats4U - Gratis web site statistieken
Eigen homepage website teller